Цікава біологія

17 цікавих фактів про тварин



Тема: Різноманітність плазунів, їх значення у природі та житті людини.
Охорона плазунів.
Мета уроку: познайомити учнів з різноманітністю плазунів, їхніми
біологічними особливостями; висвітлити їхню роль у житті людини: розвивати вміння учнів працювати з додатковою науково-популярною літературою; продовжувати формування вміння складати опорні схеми, таблиці та порівнювати представників рядів, аналізувати одержану інформацію; розвивати навички самостійної дослідницької роботи; виховувати бережне ставлення до живої природи; продовжувати екологічне виховання під час висвітлення питань пристосованості плазунів до середовища існування та розкриття їхньої ролі в природі; стимулювати пізнавальну активність учнів.
Обладнання: навчальні таблиці «Охорона плазунів», «Різноманітність плазунів», Презентації, «Кровожадні плазуни», міні – підручники «Червона книга. Плазуни»,
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
 Епіграф:   Розум полягає не тільки у знанні,
              але й у вмінні застосовувати знання.
                                                                Арістотель 

Зміст уроку
І. Організація класу
Проведення вправ для активізації навчальної діяльності
Масажуючи подушечки великих пальців, ми зможемо активізувати роботу головного мозку; масаж подушечок всіх інших пальців допомагає зосередити увагу на вивченні матеріалу; масаж зони між великим та вказівним пальцями пробуджує нашу пам'ять.
ІІ. Актуалізація опорних знань
І етап (1слайд)
Проведемо вправу для розминки
1) Закінчити речення
Тіло плазунів розділяється на... голову, шию, тулуб і хвіст.
Відновлення втраченої частини тіла, захисна рефлекторна реакція... регенерація
Шкіра плазунів звичайно вкрита... роговими лусками
У черепах розвивається зовнішній скелет... кістковий панцир
Протоки статевої, видільно та травної систем плазунів відкриваються в... клоаку
Півкулі переднього мозку плазунів вкриті... сірою речовиною
Серце плазунів... трикамерне
Органом дотику плазунів слугує роздвоєний на кінці… язик
Органи дихання плазунів... легені
ІІ етап(2слайд)

Кросворд на слайді. Колективне виконання з коригуванням відповідей.
(слайд «Кросворд»). Рухаючись по клітинам кросворду, вибираючи правильні відповіді, записати букви і отримати назву науки про рептилій – герпентологія.
Як ви вже зрозуміли, ми сьогодні будемо розглядати різноманітність плазунів та їх значення. Давайте пригадаємо систематику рептилій (можна почати з надцарства, якщо є необхідність пригадати всі таксони). (3слайд)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Рептилії, плазуни — гади... гадюки... Мабуть, жод​на тварина не викликає у людини такої огиди й стра​ху, як вони. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими, лю​тими зміями та драконами люди населили свої казки, легенди та повір'я. В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві?        Згадайте біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. Медуза Горгона, яка замість волосся на голові мала змій перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. В казках велетенські змії і вогнедишні дракони постійно нападають на поселення людей і завдають горя та нещастя.  
Тож перед нами постає проблемне запитання:  Чому плазуни не викликають симпатії у людини? А секрет тут, безперечно, у загадкових особливостях плазунів. Хіба не дивно, що багато з них можуть голодувати місяцями, змінювати забарвлення, скидати шкіру, нарешті, вбивати отрутою жертву, навіть на віддалі?
 ІV . Оголошення теми та мети уроку.
Отже тема нашого уроку: Різноманітність плазунів, їх значення у природі та житті людини.Охорона плазунів.
V. Вивчення нового матеріалу
1) Різноманітність плазунів(слайд4)
Клас Плазуни — це хребетні тварини, які перей​шли до наземного способу життя і розмножуються на суходолі. Відомо близько 8000 видів сучасних пла​зунів, які поширені на всіх континентах, окрім Ан​тарктиди. В Україні 21 вид
До класу входять три ряди:
Р. Лускаті (4 тис. видів)
Р. Черепахи (250 видів)
Р. Крокодили (20 видів) 
Користуючись розповідями про  плазунів, ми повинні заповнити таблицю
 ( протягом  уроку створюється таблиця в зошитах) (5слайд)
Ознаки
Лускаті
Крокодили
Черепахи




Кількість видів
6 тис
22
225 В Україні -1
Особливості зовнішньої будови
На поверхні тіла рогові луски та щитки різної форми. Є види з двома парами кінцівок і без них.
Щільний шкірний покрив з рогових щитків; довгий стиснутий хвіст, між пальцями задніх кінцівок плавальні перетинки, ведуть нічний спосіб життя – очі і ніздрі виступають над поверхнею води, паща озброєна гострими зубами
Наявність панцира, зуби відсутні, добре розвинуті органи чуттів
Особливості внутрішньої будови
Особливості розмноження
Значення в природі і житті людини
Види, які охороняються
 Щоб краще познайомитись з представниками цього класу я пропоную переглянути відео.
Учитель.До ряду Лускаті(6слайд)
відносять ящірок, які мають доб​ре розвинуті кінцівки, але є види, в яких ніг зовсім не​має. Це веретільниця і жовтопуз — від змій вони відрізняються наявністю середнього вуха та рухливи​ми повіками. Сюди ж відносять геконів, які мають ве​ликі очі, бо активні вночі: велетенських варанів, які поширені у тропіках та пустелях; хамелеонів, які при​стосувалися до життя на деревах і можуть змінювати своє забарвлення тіла залежно під змін навколишньо​го середовища. А також безногих лускатих — змій. У них, на відміну від усіх інших рептилій,  рухомо сполучені кістки лівої та правої частин щелеп з черепом. У них немає барабанної перетинки, а прозорі та нерухомі повіки приросли до поверхні ока. Тільки у них дифе​ренційовані зуби, приро​щені до щелепних кісток. На верхній щелепі є отруйний зуб, у якому є канал, по якому тече отрута. Цю отруту ви​робляють видозмінені залози. За стану спокою отруй​ний зуб пригинається до піднебіння, а під час укусу вигинається вперед. Серед отруйних змій найбільша королівська кобра (до 5 метрів). Всіх цих тварин об'єднують в один ряд за наявністю рогових лусок і щитків на поверхні тіла.
А)Ящірки(7слайд)
Особливості будови:
• видовжене тіло з вираженою шиєю;
• рухливий хвіст;
• добре розвинені кінцівки, у деяких вони недорозвинені або відсутні, наприклад, у веретенці, жовтобрюха — безногих ящірок.
Від змій відрізняються розвиненим середнім вухом, рухливими повіками та здатністю до автотомії. Автотомія — здатність відкидати хвіст. Недарма існує приказка: «Хвіст рятує голову».. Ящірки ведуть денний спосіб життя, мешкають на ділянках, що добре прогріваються сонцем, харчуються безхребетними. Варани мешкають у пустелях, тропіках. Комодський варан мешкає на островах Малазійського архіпелагу, сягає 2,6 м завдовжки. Гігантський варан полює на диких кабанів і оленів. Занесений до Міжнародної Червоної книги. Значення: регулюють чисельність комах — шкідників сільського господарства, дрібних хребетних тварин. В Україні поширені ящірка прудка, зелена і живородна.
До ящірок належать також ігуани,  які різноманітні не тільки за формою, а й за середовищем життя. Більшість з цих ящірок дуже рухливі. Деревні види швидко бігають по стовбурах і гілках дерев завдяки довгим ногам з кігтями і здійснюють стрибки з гілки на гілку, а деякі наземні здатні пробігати на задніх лапах на великій швидкості значну відстань. Своєрідну групу становлять геконові. На території України поширений кримський гекон – дрібна ящірка зі своєрідною будовою кінцівок: пальці в неї мають розширення з щетинками, що дають їм змогу утримуватися на скелях, стінах будівель, стелі помешкань, стовбурах дерев.

б) Змії(8слайд) повідомлення
Представники: королівська кобра, гримучі змії, гюрза, ефа, морські змії, пітони. В Україні живуть два види отруйних змій -звичайна та степова гадюки, гадюка лісостепова  та 8 видів неотруйних змій: водяний і звичайний вужі, мідянка, візерунчастий, чотири смуговий, леопардовий, лісовий і жовточеревий полози.
Питання :Одного холодного осіннього дня до нашої країни прибув незвичайний живий вантаж – кілька удавів. Спеціаліст без побоювань оглядав кожну тварину. Працівники митниці вирішили, що зоолог загіпнотизував змій, оскільки вони поводились дуже спокійно. А як би ви пояснили поведінку тварин?
ВІДПОВІДЬ: Мала активність змій пов’язана з низькою температурою повітря,  адже подія відбувалась восени.
Питання :Одного разу у степу на півдні України археолог дуже втомився і ліг спати на спальний мішок. Вранці, прокинувшись, хотів підвестися, але відчув, що на грудях щось лежить. Це була степова гадюка. Обережно, аби не потурбувати і не розлютити змію, він скинув її. І вона поповзла геть. Чому змії повзуть до людей, що сплять?
ВІДПОВІДЬ:У змій не постійна температура тіла. У людини температура не залежить від температури навколишнього середовища. За допомогою термолокаторів змії відчувають тепло і в холодний період (нічний час) повзуть на тепло людського тіла.
Особливості будови: (9.10 слайд)
·        довге тіло, нечітко поділене на голову, шию, тулуб і хвіст;
• відсутні кінцівки;
• зрослі повіки, напівпрозорі, як скло на годиннику;
• відсутність барабанної перетинки;
• кістки двох щелеп з’єднані зв’язками, рухомо
• хребет складається з великої кількості хребців; грудна клітка відсутня;
• ліва легеня редукована;
• в отруйних змій — видозмінені слинні залози, що виробляють отруту. З допомогою зубів убивають здобич, ковтають цілу тушку. Пітони душать жертву.
Для гадюк характерна трикутна форма голови, різко відмежована від тулуба. Від укусу гадюки вмирають 3 – 4 людей зі 100 усе залежить від розмірів і глибини ранки, а також першої допомоги при укусі. Найчастіше гадюки кусають у руки або ноги. Місце укусу швидко червоніє і набрякає, потім опухає вся кінцівка, знижується температура тіла. Якщо вам зустрінеться в лісі змія, не чіпайте. Сама вона першою не нападе, але й провокувати її, дратуючи палицею, не треба. Якщо ж змія все-таки вкусила, то перше, що треба зробити, це:
-    забезпечити потерпілому повний спокій у горизонтальному положенні;
-
    після цього ранку дезінфікують і накладають на неї чисту пов’язку;
-
    дати багато пити і якнайшвидше доставити до лікарні, де йому введуть проти зміїну сироватку. (11слайд)
«Перша допомога в разі укусу змії»
1.​ Знерухомити вражену частину тіла
2.​ Надати потерпілому лежачого положення
3.​ Дати потерпілому якнайбільше теплого питва
4.​ Ввести протизміїну сироватку
Не можна»
1. Надрізати рани.
2. Перетягувати джутом кінцівки.
3. Припалювати.

       Слід уникати всього, що посилює кровообіг. Не можна поїти потерпілого алкоголем, адже він сприяє розширенню судин і прискорює всмоктування отрути.
         Також треба пам’ятати, що отруйні змії найчастіше кусають тих, хто їх дражнить або наступає на них.
 повідомлення
в) Хамелеони(12слайд)
Тропічні лускаті, мешкають на деревах. Мають чіпкі пальці, довгий хвіст, яким обхоплюють гілки. Змінюють забарвлення за рахунок перерозподілу пігментів у шкірі залежно від зміни навколишнього середовища. У літературі й житті деяких людей називають хамелеонами. Великий російський письменник А.П.Чехов одне зі своїх оповідань назвав «Хамелеон»
Значення Лускатих
Негативне:
1. Водяні вужі винищують велику кількість мальків промислових риб. 
2. Деякі ящірки і змії сприяють розповсюдженню ряду захворювань людини і свійських тварин, бо на них живуть німфи і дорослі іксодові кліщі.
3. Отруйні змії в жарких країнах є причиною ги​белі людей. 
За абсолютною кількістю зміїних укусів лідирує Індія. Безліч отруйних змій водяться в Бразилії. Проте в ній країні навчилися боротися із цими небезпечними тваринами за їхньою ж допомогою. У будинках і котеджах живуть «ручні» королівські удави, від яких більшість отруйних представників плазунів намагаються триматися подалі. Удави дуже прив'язуються до дітей І супроводжують їх під час прогулянок. Жителі Південно - Східної Азії теж тримають пітонів як домашніх тварин — вони очищують будинки від мишей та щурів.
Позитивне:
1. Зміїна отрута використовується в медицині. Змія зображується на емблемі медицини. Це ескулапова змія, та сама, яку зображали на
жезлі давньоримського бога лікування Ескулапа. Створюються розплідники — серпентарії.
2. Приносять користь сільському господарству, винищуючи значну кількість шкідливих комах, мо​люсків і гризунів (більшість ящірок і змій).
3. Уживання в їжу певних видів змій, а також їхні яйця.
4. Входять до складу ланцюгів харчування. Багато ящірок є кормом ряду важливих промис​лових звірів (лисиця, тхір).
5.Змії здатні за 1,5 місяця передбачувати земле​трус, виверження вулканів і своєю поведінкою сиг​налізувати про це. Кожен японець знає, що коли змії залишають свої нори, то наближається сейсмічна ка​тастрофа. Змії — чудові синоптики. «Вуж гріється на дорозі — дощ буде» 
6. Є предметом міжнародної торгівлі. Шкіра великих змій і ящірок іде на виготовлен​ня взуття, валіз, портфелів (полози, варани). 
Ряд Черепахи (14,15 слайд)
Представники: зелена (або супова) черепаха, слонова черепаха, гігантська черепаха, степова черепаха; в Україні дуже поширена болотяна черепаха.
Особливості будови:     повідомлення
• тіло замкнене в панцир з двох щитів — верхнього і нижнього; в отвори висовуються ноги, хвіст, голова;
• панцир укритий роговими щитками, служить для захисту;
• зуби відсутні, їх функцію виконують рогові чохли щелеп з гострими краями;
• механізм дихання: за рахунок рухів ротоглоткової порожнини, а також кінцівок та шиї;
• мешкають на суші, у прісній воді та в морях;
• несприятливі умови переносять у стані сплячки, у степової черепахи може тривати сім-вісім місяців.    повідомлення
Значення:
1. Об’єкт промислу (в їжу використовуються м’ясо, яйця, жир). Черепах вирощують на фермах.
2. З панцира виготовляють різноманітні рогові вироби.
Ряд Крокодили(16,17 слайд)   повідомлення
До плазунів належать тварини, які з’явилися 150 млн. років тому, в часи динозаврів і дожили до наших днів. Ці тварини – крокодили. Вони займають особливе  положення серед сучасних плазунів, будучи найбільш близькими родичами вимерлих динозаврів, яких пережили майже на 60 млн. років. Ряд особливостей організації крокодилів, і в першу чергу досконалість нервової, кровоносної та дихальної систем, дозволяє вважати  їх найбільш високоорганізованими із усіх сучасних плазунів. (слайд 20)       
Представники: нільський крокодил, гребінчастий крокодил, гавіал, китайський і міссісіпський алігатори, американський кайман.
Особливості будови:
• найбільш високоорганізовані плазуни;
• мешкають у тропічних прісних водоймах;
• ведуть напівводяний спосіб життя;
• з води виходять нечасто (для відпочинку, розмноження, у разі пересихання водойм);
• тіло вкрите роговими щитками;
• мають великий хвіст — пристосування для плавання, пальці задніх кінцівок мають перетинки;
• зуби розташовані в окремих альвеолах і змінюють у міру стирання;
• серце чотирикамерне, але кров змішується в судинах;
• очі й ніздрі виступають над поверхнею голови, під час пірнання ніздрі та слухові отвори закриваються клапанами;
• складна будова легень дозволяє їм тривалий час перебувати під водою.
 повідомлення
Значення:
1. Небезпека для людини (нільський, гребінчастий крокодили).
2. Зі шкіри крокодила виготовляють шкіряні вироби.
3. Людина використовує в їжу їх м’ясо і жир.
«Коло ідей»
— Деякі види крокодилів ковтають каміння. Навіщо вони це роблять?
(Крокодили наповнюють свої шлунки не лише тваринами, яких спіймали, але й камінням. Саме через те, що в раціон звичайного крокодила входять черепахи, риба, птахи, жирафи, буйволи і навіть леви, крокодилові необхідні в шлунку камені, аби всю цю їжу перетерти. Крім того, камені служать баластом при зануренні під воду.)
— Існує вислів «крокодилячі сльози». Вислів ґрунтується на старовинному повір’ї, начебто крокодил перед тим, як з’їсти свою жертву, плаче. Чи можуть крокодили плакати?
(Насправді крокодили «плачуть» зовсім не від жалю. Уся справа в надлишку солей в організмі, для видалення яких у крокодила розвинулися спеціальні залози, що відкриваються назовні біля самих очей. Таким чином, «крокодилячі сльози» — захисна реакція організму, спрямована на виведення надлишку розчинених солей.)
(18слайд)Заповідники, в яких охороняються плазуни: (Карпатський – лісовий полоз; Ялтинський – полоз леопардовий; Карагандинський заповідник у Киргизстані – гекони; Гуатанамо на Кубі – вирощують крокодилів та ін.)
VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. «Хто зайвий» (19слайд)

- вуж, варан (ящірка), кобра, удав
- хамелеон, крокодил, тритон(земноводне), черепаха;
- варан, гекон, хамелеон, черепаха.
- гадюка (змія), жовтопузик, агама, веретільниця.

2.Цифровий диктант (  20слайд)
                                                                                      
Ряд Черепахи
Ряд Крокодили
Ряд Лускаті  
Мають кістковий панцир.
Належать алігатори.
Безногі ящірки.
Мають отруйні зуби.
Хамелеони.
Веретінниці
В Україні мешкає лише один вид.
Каймани
При полюванні жертву затягують під воду.
Гавіали.
Варани.
Гекони.
Відповідь: Черепахи (1,7), Крокодили (2,8,9,10), Лускаті (3,4,5,6,11,12). 
3. Чайнворд «Різноманітність плазунів»
1. Велика неотруйна змія. Свою жертву душить. (Удав)
2. Поширена неотруйна змія з жовтими плямами па голові. (Вуж)
3. Інша назва полоза жовточеревого. (Жовто​брюх)
4. Плазун, який змінює своє забарвлення відповідно до навколишнього середовища.(Ха​мелеон)
5. Сукупність волокон, які передають збудження в організмі. (Нерв)
6. Поширена на Поліссі, в Карпатах, лісостеповій зоні і в правобережних степах безнога ящірка із змієподібним тілом. (Веретільниця)
7. Невеликий плазун валькуватої форми, який має кінцівки. Хвіст ламкий. (Ящірка)
8. Степова ящірка. Хвіст довгий неламкий. Живе на Кавказі і в Середній Азії. (Агама
Інтерактивна вправа  «Результат»
 Висловіть свої думки з приводу уроку, що сподобалось, що не сподобалось, де ви можите використати ці знання у житті.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-На уроці я дізнався…
-Плазуни – це…
-Мені цікаво…


VІІ. Домашнє завдання:
Опрацювати  §41
VІІІ. Підбиття підсумків уроку .


Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді

Вода жива кров, яка створює
життя там, де його не було

Мета уроку: ознайомити учнів із різноманітністю середовищ життя; схарактеризувати водне середовище, способи пристосування організмів до життя в ньому; розвивати увагу, пам’ять і мислення учнів, відпрацьовувати вміння аналізувати та узагальнювати інформацію, формувати навички самостійної та пошукової діяльності на уроці; формувати науковий світогляд, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, любов та бережне ставлення  до природи.
Базові поняття та терміни: організми, середовище життя, пристосування, водне середовище, рослини, тварини.
Обладнання: підручник, фотографії організмів та малюнки тварин і рослин, що живуть у водному середовищі, зошити, відеоматеріали
Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку
 I. Організаційний момент

 II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Прийом « Дивуй»
Море не підвласне деспотам. На поверхні морів вони можуть ще вчиняти беззаконня, вести війни, вбивати подібних до себе. Але на глибині тридцяти футів під водою вони безсилі, тут їх влада закінчується! (Ж. Верн)
Учитель підводить учнів до розуміння того, що людина не пристосована до життя у воді, тому, опинившись під водою, вона стає безпорадною.

 Обговорення вислову.
Інтелектуальна розминка
Учитель пропонує учням згадати те, що їм уже відомо про середовище життя та адаптації, щоб краще зрозуміти новий матеріал.
ü Назвіть середовища існування
ü Які абіотичні фактори впливають на життя тварин і рослин в різних середовищах існування
ü Які умови існування організмів в наземно – повітряному середовищі (світло;  кисень; вода(інколи нестача); температура( відчутні зміни).
ü Які пристосування у тварин до наземно – повітряного середовища (зір, слух, нюх; бігають, стрибають – різні кінцівки, копита, задні ноги довші за передні;гнучке тіло; крила для польоту; мала маса тіла, піря , порожнисті кістки)
ü Рослини (  поширення плодів)                      

III. Засвоєння нових знань.
Тема і завдання уроку
1. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.

Водне середовище життя.

Водне середовище життя є найдавнішим. Саме у воді зародилося життя. За складом водне середовище поділяють на два види: прісне та солоне (морське) – слайд 4-5
 Згадаймо, скільки простору займає водне середовище на Землі. (Близько 70 %.) Різноманітність організмів у воді набагато менша, ніж на суходолі. Щільність води у 800 разів вища за щільність повітря. Тиск також набагато вищій, ніж на суходолі. (На кожні 10 м тиск зростає на 1 атмосферу.) Освітленість у воді зменшується із глибиною, розподіл нерівномірний .  Коливання температури не такі різкі, як у повітрі.
Важливим фактором є нестача кисню. Вміст кисню у воді приблизно у 20 разів менший, ніж в атмосфері. Він зменшується з підвищенням температури, а також у стоячих водоймах у зимовий період, коли вода відділена від атмосфери шаром льоду (саме тому, рибалки, які роблять ополонки, допомагають водоймам, адже че-рез ополонки потрапляє кисень).
Вуглекислого газу у воді, навпаки, більше, ніж в атмосфері (приблизно у 150 разів) – слайд 6-10
У воді дуже швидко проводяться звуки, тому деякі тваринні організми, що мешкають у водоймах, видають звукові сигнали для спілкування з «родичами» (наприклад, косатки, кити, дельфіни). Також важливим фактором у воді є течія.

Учитель узагальнює асоціації та підводить підсумок про особливості водного середовища. Пропонує учням накреслити в зошитах таблицю, яку вони будуть заповнювати.
Пристосування живих організмів до життя у водному середовищі

     Рослини                                                                           Тварини


Тварини, що є мешканцями водного середовища, пристосовані до перебування в ньому. Усі їхні адаптації направлені на підвищення плавучості за рахунок збільшення поверхні тіла, обтічної форми, слизових покривів та формування тканин і органів, що містять повітря. Багато з них має плавці (китоподібні, риби).
У більшості водних рослин є спеціальні органи дихання — зябра.
Деякі тварини можуть вільно пасивно парувати у воді (найпростіші, бактерії), а інші — активно (навіть реактивно) пересуватись (наприклад, риби, головоногі молюски, ссавці, водні змії та черепахи). Існують тварини, які ведуть прикріплений спосіб життя (губки, коралові поліпи, актинії, деякі молюски). Таким тваринам властивий особливий характер харчування — відціджування або осадження завислих у воді частинок органічних речовин і численних дрібних організмів.
Життя більшості тварин у воді пов’язане з існуванням у постійних сутінках чи в темряві, що дуже обмежує можливості зорової орієнтації. У воді світлові промені дуже швидко згасають, тому навіть ті тварини, які мають добре розвинені органи зору, орієнтуються за їхньою допомогою лише на близькій відстані.  Підручник ст 156.Орієнтація на звук у водних тварин розвинена краще, ніж зорова. Деякі види уловлюють навіть коливання дуже низької частоти (інфразвуки), що виникають під час зміни ритму хвиль, і завчасно спускаються перед штормом із поверхневих шарів у більш глибокі (наприклад, медузи). Багато мешканців водойм самі видають звуки (ссавці, риби, молюски, ракоподібні). Деякі тварини відшукують їжу і орієнтуються за допомогою ехолокації — сприйняття відображених звукових хвиль (китоподібні). Багато водних мешканців сприймають відображені електричні імпульси, видаючи під час плавання розряди різної частоти. Відомо близько 300 видів риб, здатних генерувати електричний імпульс і використовувати його для орієнтації й сигналізації. Наприклад, прісноводна рибка водяний слон видає до 30 імпульсів за секунду, виявляючи безхребетних, яких вона може вполювати в рідкому мулі без допомоги зору. Частота розрядів у деяких морських риб доходить до 2000 імпульсів за секунду. Деякі риби використовують електричні поля також для захисту й нападу (електричний скат, електричний вугор тощо).
Деякі неглибокі водойми на Землі є тимчасовими, вони виникають після розливу рік, сильних дощів, танення снігу тощо. У таких водоймах, незважаючи на нетривалість їхнього існування, поселяються різноманітні тварини. Загальними особливостями мешканців таких пересихаючих водойм є здатність давати за короткі терміни численних нащадків і витримувати тривалі періоди без води. Представники багатьох таких видів закопуються в мул, переходячи до стану зниженої життєдіяльності (щитні, гіллястовусі рачки, планарії, малощетинкові черви, молюски й навіть деякі риби — в’юн, африканський протоптер і південноамериканський лепідосирен). Багато дрібних видів утворюють цисти (оточуються твердими оболонками), які витримують посуху.

2. Фізкультхвилинка.


Найбільше органічної речовини у водоймах утворюють автотрофи, які використовують сонячне світло, що пробивається крізь товщу води. Можливість уловлювати світло обумовлюється прозорістю води. У прозорих водах океану автотрофи можуть зустрічатись навіть на глибині 200 м
Найбільш активно водою поглинається червона частина променів світла, тому глибоководні моря зазвичай заселені червоними водоростями, які здатні за рахунок особливих барвників засвоювати зелене світло.
Рослини, що мешкають у водному середовищі, зазвичай є водоростями (од-ноклітинними та багатоклітинними). Вони не мають органів і тканин. Більшість із них пасивно плавають у воді, а деякі — ведуть прикріплений спосіб життя.
У водоймах можуть частково бути і вищі рослини (ті, що мають органи і тканини). Вони занурені у воду. Такі рослини одержують не всю кількість сонячного проміння, тому що частина його відбивається або поглинається водою. Відповідно ці рослини тією або іншою мірою є тіньовитривалими. Цим зумовлена збільшена поверхня органів, особливо листків, порівняно із загальною масою. У зв’язку з тим, що у воді мало розчиненого кисню, у вищих водних рослин ускладнений газообмін. Однак у них добре розвинені міжклітинники, які сприяють регулюванню газообміну. Ці рослини мають дуже спрощену анатомічну будову, судини в них слабко розвинені або їх зовсім немає, воду вони сприймають всією поверхнею тіла. На поверхні листів кутикули немає або вона занадто тонка, щоб не створювати перешко-ду в надходженні води до клітин.


 IV. Закріплення нового матеріалу
1.     Робота в групах . Склади асоціативний кущ.
2.     Тести

3. Твір-фантазія «Якби людина жила у воді» (самостійна робота).

Учні мають написати невеличкі твори, у яких висловлять припущення про те, як би мала виглядати людина, що мешкає у водному середовищі.

4. Читання та обговорення творів (фронтальна робота).


 VI. Підбиття підсумків уроку

1. Фронтальне опитування.

— Які особливості водного середовища життя?

— Які організми живуть у воді?

— Які адаптації мають організми, що живуть у воді?

2. Інтерактивна гра «Незакінчене речення».

— На уроці я зрозумів …

— Сьогодні я навчився …

— На уроці найцікавішим було …

— На уроці мені було найважче …

— Сьогодні на уроці я не зрозумів …

— У мене виникло запитання …

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1. Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику §43

2. Індивідуальне завдання.

Підготувати інформацію про ґрунт як середовище життя  організмів.


 А ти так можеш?

Анатомія: цікаві факти

 — Маса скелета людини становить близько 11 кг.
 — В організмі людини налічується близько 600 різних м’язів.
— Якби всі м’язи людини напружилися, вони б викликали тиск, рівний приблизно 25 т.
 — Треновані люди здатні вдихнути 5-7 л повітря.
— Під час куріння сигарети насичення крові киснем знижено до такої величини, яка спостерігається на висоті 1500 м. Над рівнем моря.
— В історії медицини відомий донор, який за своє життя здавав кров 624 рази.
 — Печінка за 1 годину пропускає через себе більше 100 л крові.
— Тонкість сприйняття смаку залежить від температури їжі. Найгостріше сприймається смак при 24 градусах С.
 — Довжина кишечника людини перевищує довжину тіла в 3-4 рази.
— Вода становить 80% маси тіла дитини і 70% маси тіла дорослої людини. — Здоровий людський організм виробляє приблизно 0,5 л. сліз на рік.
— В організмі людини більше 400 лімфатичних вузлів.
— В організмі людини 4,5-6 л. крові та 1-2 л. лімфи.

Ботаніка: цікаві факти

 — Відомі всім гриби виростають за 3-6 днів, гинуть через 1-14 днів. Гриби, що входять до складу лишайника живуть до 600 років.
 — Хвоїнки ялинки живе на дереві 7-9 років, після чого падає, і на її місці виростає нова.
— Рослини- хижаки мешкають на грунтах, бідних мінеральними солями. Усього їх налічується близько 500 видів. Найбільш відомі: росичка, венерина мухоловка, непентес, росоліст,
 — Одна рослина росички за день здатна переварить кілька десятків комах. — Найдрібніша квіткова рослина — вольфія бескорневая. Розмір її всього близько 1 мм.
 — Гігантський кактус висотою 15-20 м. Містить до 3 тис.л. води і може обходитися без неї до двох років.
 — Ліси на планеті зникають зі швидкістю 20 га в хв.
— Помідори потрапили в Росію в 1850р.
 — Сірники традиційно виготовляють з одного виду осики.

Зоологія: цікаві факти

— Діаметр найменшою тваринної клітини 4 мкм.
 — Найотруйніша медуза у світі — австралійська морська оса. Після дотику до її щупальцям людина помирає через 1-3 хв., Якщо не настигне медична допомога.
— П’явка вагою 2 гр може висмоктати 8-15 мл крові.
 — Розмах колишній гігантського японського краба досягає 3 м.
— Комахи щорічно пожирають 25-30% світового врожаю.
— Найбільші у світі мурахи живуть в Африці. Довжина тіла робочого мурашки становить 33мм.
 — Найбільшим серед жуків вважається жук-геркулес, що досягає довжини 15 см.
— На планеті мешкає близько 650 видів жаб.
— Лелеки під час перельотів періодично можуть засипати на льоту на 10-15 хв.
 — Страус — єдиний птах, що має сечовий міхур.
— Довжина іклів самця моржа досягає 60-80 см.
 — Добова порція молока блакитного кита — 200-300 л.





Цікаві факти:)
Довгий час вважалося, що всі хребетні харчуються виключно через рот і травну систему. Нещодавно було виявлено, що тихоокеанський п'явкорот - найпростіший хребетний, що має хордоподібний орган під назвою нотохорд - може поглинати поживні речовини прямо через шкіру


Найменший лемур - мишачий важить всього 30г, довжина його тіла становить лише 92 мм. Крихітка живе на деревах Національного парку в західній частині Мадагаскару і веде нічний спосіб життя

   
Рекорд зі стрибків належить кенгуру велетенському, найбільшому ссавцю Австралії. При наближенні небезпеки, кенгуру вдається до втечі стрибками, спираючись на хвіст як на жердину, і може стрибнути у довжину на 10-12 метрів, пролітаючи над гладдю степу на висоті близько двох метрів
   
 Африканська яєчна змія унікальна тим, що може харчуватися виключно яйцями птахів, діаметр яких може значно перевершувати розміри самої змії. Вдається їй це завдяки дуже рухливим з'єднанням кісток черепа, малорозвиненим зубам і особливим відросткам шийних хребців. Саме завдяки їм змія розкриває шкаралупу, ковтаючи рідину і випльовує потім залишки шкаралупи

   
У павука 8 пар очей.
   
• Найбільше яйце, як відомо, у страуса. А найменше - у ківі. Страусине яйце має найменший відсоток ваги в порівнянні з тілом страуса, а от у ківі - якраз, навпаки. Деякі яйця ківі можуть важити до чверті ваги самої птиці

   
 Колібрі - єдиний птах , здатний летіти взад

1 коментар:

  1. 😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😛😜😜😜😜😜😜😜😜😜😤😦😟😤🙁😖😲😲😕😕

    ВідповістиВидалити